Hírlevélküldési lehetőségek fejlesztéskor
- 2016-04-14
- 2896 megtekintés
- Szerző: Basa Bence
Gyakori kérdés egyedi weboldal fejlesztésekor, hogy az épülő e-mail adatbázist hogyan lehetne hasznosítani. Természetesen e-mail kampányokról van szó, amik lényege hogy a felhasználó újra és újra frissülő tartalmakat olvasva visszatérjen a weboldalra.
A tartalmi része helyett most a fejlesztési, technológiai perspektívát járjuk körbe. Alapvetően három lehetőség adódik a hírlevélküldésre - a lista fejlesztési bonyolultság szerint növekvő sorrendben:
- 1. Csak email cím adatbázis építése
A felhasználók weboldalon feliratkozhatnak, de maga a hírlevélküldés egy külső szoftveren keresztül (péládul mailchimpben) történik
- a. Saját adatbázisban gyűjött lista exportálása, majd importálása a levélküldőbe - ez egyszerűbb, de ha a levélküldő nincs jól beállítva, duplikálódáshoz vezethet
- b. API-n keresztül feliratkozáskor a levélküldő adatbázisának automatikus frissítése - ezesetben nincs szükség az e-mail címek saját szerveren való tárolására
- 2. Saját gyűjtés után a weboldal állítja össze a hírlevelet
Ezesetben a weboldal a saját adatbázisából (ajánlatok, termékek, cikkek, programok, stb) lehet adminfelületen összeállítani a hírlevelet, aminek a HTML forrását ezután a levélküldőbe importálva minden felhasználónak el lehet küldeni. Ennek az előnye, hogy nem kell kézzel, egyenként összeírni az egyes blokkokat, mert a szoftver a megadott szempontok alapján automatikusan legenerálja a HTML kódot - 3. Saját gyűjtés, saját forrás és saját kiküldés
Lehetőség van rá, hogy a webszerveren keresztül kerüljenek kiküldésre a hírlevelek. Ehhez nincs szükség külső programra, a felhasználók úgy fogják megkapni a hírlevelet, mintha az adminisztrátor kézzel írta volna.
A megoldás előnye, hogy a akár személyreszabott hírlevelet is lehet küldeni a felhasználóknak a preferenciáik alapján - emellett pedig a felhasználói adatok saját szerveren tárolódnak.
A felhasználóbázis méretétől függően két küldési lehetőség van- a. kis mennyiségnél (max 4-500 cím) megoldható a saját webszerverről is, bár erről meg kell kérdezni a rendszergazdát is
- b. nagyobb mennyiségnél (akár 100ezer cím) saját levélküldésre dedikált VPS-t kell bérelni - ennek magas a havidíja, viszont ekkora címlistánál szükség van a "lóerőre"
A KuponOS esetén a 3-as verziót fejlesztettük le: az adminfelületen csak be kell pipálni az ajánlatokat, és megy is a hírlevél. Egy egyszerű kapcsolóval pedig átállítható, hogy saját szerverről, vagy VPS-ről menjenek a levelek.