Egyedi, felhő alapú CRM rendszerek fejlesztése

Egyedi, felhő alapú CRM rendszerek fejlesztése

Egyedi, felhő alapú CRM rendszerek fejlesztése

Cégünk régóta foglalkozik egyedi igényeket kiszolgáló webshopok fejlesztésével - az utóbbi időben több helyen raktárkészlet-menedzsmentet, törzsvásárlói kártya kezelést is integráltunk bele.

Innen igazából csak egy lépés a belső használatra szánt felület kialakítása. Az első ilyen rendszert saját magunknak fejlesztettük: a javításra érkező készülékek nyilvántartása, kezelése, keresése elég sok időt emésztett fel, mivel papírdobozokban tároltunk minden munkalapot... Ekkor született meg TAKNYOS ötlete (nem valami gyerekkori inas neve, hanem betűszó: Totel Alapvető Készülék Nyilvántartó Operációs Szoftver). A pontos bemutatást majd egy másik bejegyzésben fogom megejteni, most inkább a szóbajöhető lehetőségeket fogom sorra venni.

Első és legfontosabb, hogy a TAKNYOS egy online, böngészőben futó weboldal. Az különbözteti meg egy hagyományos webshoptól, hogy csak jelszóval lehet elérni, illetve a layout felépítése csilivili dizájn helyett inkább egy adminfelületre hasonlít.

A két fő hosztolási lehetőség a bérelt webszerveren való tárolás, és a saját, zárt láncú hálózat kiépítése. Mindkettővel foglalkoztunk már (előbbire példa a TAKNYOS, utóbbira egy magánklinika belső rendszere) - a következőkben sorra vesszük az előnyöket-hátrányokat.

Webszerver

  • Előny: elérhető bárhonnan, így akár külföldről is adminisztrálható. Lehet persze IP alapú védelmet is beállítani (országra korlátozni), de akkor elvész a mindenhol használhatóság. Másrészt pedig nem kell foglalkozni a tárhellyel, biztonsági mentésekkel, szoftverfrissítésekkel - hiszen ahogy egy webshopnál, ezt a rendszergazda végzi el. Harmadrészt pedig a fejlesztése is gördülékenyebben történik, hagyományos FTP kapcsolaton keresztül lehet módosítani.
  • Hátrány: az előbb említettekből következik a hátrány: ha a szolgáltató kiesik (áramszünet, megtelik a tárhely, stb), elérhetetlenné válik a saját nyilvántartás. Mindkettő megtörtént már velünk - nagyon kellemetlen, de mivel úgy oldottuk meg hogy a kritikus funkciók működjenek offline módban is, át lehet vészelni pár óra kimaradást.

Zárt láncú hálózat

  • Előny: biztonságtechnikailag nem kell magyarázni, hogy ha nem férnek hozzá, feltörni sem tudják. A központi szerver IP címét beütve minden, hálózatra csatlakoztatott eszköz (pl okostelefon is, ha a meghatározott wifi-re kapcsolódik) eléri a felületet.
  • Hátrány: a saját szerver-számítógépet folyamatsan karban kell tartani, frissíteni, biztonsági mentéseket készíteni. stb - ezeket pedig helyben kell (illetve meg lehet oldani remote is, ha nem 100%-ig offine a szervergép). Valamint több telephelynél, vagy több szervernél nagyon nehézkes megoldani hogy mindenki hozzáférjen.

A kettő között nincs egyértelmű jobb-rosszabb, a fent leírtakat mérlegelve kell választani.

Az általunk vázolt megoldásról még van pár tudnivaló. A legfontosabb, hogy BÖNGÉSZŐBEN futó alkalmazásokról van szó. Ezek előnye, hogy bármilyen eszköz és böngésző (IE kivételével.. :)) segítségével használható (mobil-tablet-asztali, de még okos tv is). Emellett pedig fontos körbejárni az integrálhatóság kérdését. Esetünkben a TAKNYOS össze van kötve a futárszolgálattal, online számlázórendszerrel, hírlevélküldővel, webshoppal - vagyis mindennel, ami elektronikus.

A gond az offline integrálásnál kezdődik: egy pénztárhoz például nagyon nehézkes webes felületet telepíteni, pusztán azért, mert a hagyományos eszközökről (vonalkód olvasó pl) nem lehet egyszerűen eljuttatni a beolvasott adatot a szoftverbe.

Törzsvásárlókártya esetében köztes megoldás a QR kód: ezt be lehet olvasni mobillal (akár böngészőből is, van már hozzá bővítmény), így beazonosítható a vásárló. A vásárlás részleteit (a pénztárgépbe ütött tételeket) ugyanakkor jóval bonyolultabb hozzárendelni a webes rendszerhez (esetleg a végösszeget lehet beírni, de az is plusz munka az eladó részére - nem megoldhatatlan, csak megfelelően el kell magyarázni a folyamatot).